11 lutego Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce

11 lutego obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce. Z tej okazji chcielibyśmy opisać parę ciekawostek związanych z wkładem kobiet w dziecinę królowej nauk jaką jest matematyka. Kobiety w tej dziedzinie już od wieków odgrywały istotną rolę, chociaż przez długi czas ich wkład w tą dziedzinę był niedoceniany. Kobiety zajmowały się matematyką już w starożytności, a ich osiągnięcia w tej dziedzinie są rzeczywiście godne podziwu. Jednym z najbardziej znanych przykładów z tej epoki jest Hypatia, która żyła w Aleksandrii w IV wieku. Hypatia była jedną z pierwszych kobiet, które nauczały matematyki, filozofii i astronomii.

Kolejnym z przykładów jest Ada Lovelace, uważana za pierwszego programistę komputerowego. Lovelace była brytyjską matematyczką, która w XIX wieku opracowała algorytmy, które mogłyby być wykonane na maszynach analitycznych – coś, co dopiero później stało się możliwe. Lovelace jest również autorką pierwszego algorytmu do obliczania liczb Bernoulliego.

Współczesne kobiety matematyczki również wprowadzają istotne zmiany i odkrycia w dziedzinie matematyki. Przykładem może być Karen Uhlenbeck, amerykańska matematyczka, która otrzymała Nagrodę Abela w 2019 roku za wkład w geometrię i równania różniczkowe cząstkowe. Innym przykładem jest Maryam Mirzakhani, irańska matematyczka, która jako pierwsza kobieta otrzymała Medal Fieldsa, najwyższe wyróżnienie w dziedzinie matematyki.

Nie można również zapomnieć o kobietach matematyczkach w Polsce, które także miały istotny wpływ na rozwój matematyki. Maria Skłodowska-Curie, zdobywczyni dwóch Nagród Nobla, opracowała nowe metody badania właściwości magnetycznych ciał i zastosowała zaawansowane obliczenia matematyczne w swoich badaniach. Wanda Szmielew jest uważana za twórcę warszawskiej szkoły podstaw geometrii, a Anna Krygowska była jednym z pierwszych profesorów matematyki w Polsce, specjalizującym się w równaniach różniczkowych cząstkowych.

Jednak nie tylko kobiety pracujące w świecie akademickim i badań przyczyniają się do rozwoju matematyki. Innowacyjne metody nauczania matematyki, takie jak MathRiders, stworzone przez Helen Doron, umożliwiają rozwijanie matematycznych umiejętności dzieciom już od najmłodszych lat. MathRiders wykorzystuje interaktywne narzędzia, aby pomóc dzieciom w zrozumieniu i rozwiązaniu problemów matematycznych. Metoda ta wykorzystuje również rozmaite gry, zagadki i zabawy, aby rozwijać kreatywność, myślenie analityczne i umiejętności logiczne.

W ten sposób, Helen Doron wraz z jej metodą MathRiders wprowadza innowacje do edukacji matematycznej, pomagając dzieciom osiągać sukcesy w tej dziedzinie. Poprzez takie innowacyjne metody nauczania, kobiety matematyczki w dzisiejszych czasach mają szansę wpłynąć na rozwój nauki i kształtować przyszłość.

Wnioski z tej krótkiej analizy są jasne: kobiety odgrywają coraz większą rolę w świecie matematyki, a ich osiągnięcia i wkład są nieocenione. Nie tylko naukowcy, ale również nauczyciele matematyki i edukatorzy, jak Helen Doron, wprowadzają nowe innowacyjne metody nauczania, które pomagają dzieciom rozwijać umiejętności matematyczne w ciekawy i przyjazny sposób. Dlatego, zachęcamy do kontynuowania działań na rzecz równouprawnienia płci w świecie matematyki i stworzenia warunków, które umożliwią kobietom kontynuowanie ich pracy i osiągnięć w tej dziedzinie.