Zapisz się na bezpłatne zajęcia pokazowe
MathRiders - dzieci z kartami

Matematyka na poważnie, ale przez zabawę

Tradycyjna lekcja matematyki kojarzona jest ze szkolną ławką, tablicą pełną skomplikowanych wzorów i żmudnym rozwiązywaniem zadań w zeszycie. Tymczasem nauka tego przedmiotu może przebiegać przy użyciu atrakcyjnych i kreatywnych narzędzi.  W konsekwencji edukacja staje się ekscytując nie tylko dla dzieci w wieku szkolnym, ale też dla przedszkolaków.

Rozmaite badania naukowe, jak i doświadczenie pedagogów pokazują, że dzieci wykazują predyspozycje i myślenie  matematyczne na długo przed rozpoczęciem edukacji szkolnej. Już niemowlęta uczą się, jak różnicować dorosłych (umiejętność kategoryzowania), zauważają też, że po dniu nastaje noc (sekwencje). Półtoraroczne dziecko potrafi poprosić o więcej biszkoptów i być niezadowolone, gdy ktoś zabierze mu jedno ciastko (dodawanie i odejmowanie), a dwuletni maluch umie na palcach wskazać swój wiek (ilości). Trzy- lub czterolatkowi nie nastręcza natomiast problemów układanie klocków wobec określonego wzoru.

Pierwsze lata życia są kluczowe z punktu widzenia rozwoju dziecka – zarówno w aspekcie psychomotorycznym, intelektualnym, jak i społecznym. To właśnie w wieku przedszkolnym najintensywniej rozwija się sieć neuronalna, a naturalne predyspozycje dzieci – ciekawość otaczającego świata. Otwartość i brak uprzedzeń pozwalają na spontaniczne, niemal samoistne chłonięcie wiedzy i nowych umiejętności. Efektywna edukacja kilkulatków wymaga jednak odpowiedniego podejścia, które umożliwi wykorzystanie i rozwinięcie dziecięcych zdolności, a także zastosowania metod adekwatnych do poziomu rozwoju i potrzeb maluchów. Takie narzędzia daje program nauczania matematyki MathRiders opracowany przez zespół ekspertów Grupy Edukacyjnej Helen Doron.

Zabawa to podstawa

W przypadku dzieci kilkuletnich naturalne jest przyswajanie wiedzy i umiejętności poprzez zabawę. Dlatego program MathRiders Junior zakłada, że dzięki ogólnorozwojowym zajęciom uwzględniającym również zabawy muzyczne i ruchowe oraz ćwiczenia na konkretnych przykładach z najbliższego otoczenia, dzieci zaczynają postrzegać matematykę jako część otaczającego je świata.

Na zajęciach MathRiders przeznaczonych dla dzieci od 4 do 11 roku życia największy nacisk kładziony jest na to, by w przyjaznej atmosferze członkowie kilkuosobowej grupy mieli możliwość aktywnego uczestniczenia w ćwiczeniach. Podczas starannie dobranych aktywności zadaniem nie jest wyłącznie tylko zdobywanie nowych umiejętności matematycznych. Wartością jest także rozwijanie kompetencji społecznych poprzez pracę w grupie. Jednocześnie podczas zajęć dzieci budują pewności siebie poprzez zachęcanie do wyrażania własnych opinii. Przedstawiając własne pomysły na rozwiązanie zadania matematycznego dzielą się z całą grupą własnymi spostrzeżeniami. Istotną rolę odgrywają również pochwały i wyłącznie konstruktywna krytyka ze strony nauczyciela.

Dostosowując specyfikę narzędzi przeznaczonych do pracy z dziećmi bardzo istotne jest to, że kilkulatki charakteryzuje sposób myślenia na poziomie konkretu. Poznawanie nowych pojęć odbywa się na przykładach – po to, by dziecko mogło przyswoić konkretne zadanie za pośrednictwem własnych doświadczeń.

Elementem wzbogacającym, ułatwiającym zapamiętywanie i wzbudzającym zainteresowanie maluchów są często wykorzystywane opowieści, bajki, wierszyki i piosenki. Dzięki nim uczestnicy zajęć poznają na przykład najważniejsze postaci i dokonania z dziedziny matematyki.

Zrozumienie kluczem do sukcesu

Do nauczania młodzieży w wieku od 12 do 18 lat przeznaczony jest program nauczania MathRiders Advanced. Wzbogacanie wiedzy matematycznej i wykorzystanie narzędzi takich, jak: puzzle, łamigłówki czy gry logiczne daje dzieciom podstawy, by zrozumieć bardziej skomplikowane zagadnienia matematyczne. Bardzo istotne jest to, by zajęcia były dla uczestników przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem.

Z punktu widzenia starszych dzieci oraz młodzieży ważną rolę odgrywa praca indywidualna ze wsparciemnauczyciela prowadzącego zajęcia w ramach kursu. Umożliwia to uczniom zrozumienie i utrwalenie wiedzy nauczanej w szkole. Podczas samodzielnej pracy uczestnik może rozwiązywać swoje zadania domowe, przygotowywać się do sprawdzianu lub rozwiązywać ćwiczenia w formie powtórki z poprzednich zajęć. W ramach tradycyjnej edukacji szkolnej, uczniowie nie mogą liczyć na indywidualne podejście i satysfakcjonującą dozę uwagi ze strony pedagoga.

Ostatnim kluczowym elementem programu nauczania dla młodzieży jest praca grupowa. To dzięki niej uczestnicy zajęć wzajemnie uczą się od siebie, tłumacząc sobie swój tok rozumowania i opracowany sposób rozwiązywania problemów. Praca zespołowa w takim wydaniu to również doskonała okazja do rozwijania umiejętności komunikacyjnych i organizacyjnych.

Małgorzata Grymuza,
pedagog, Dyrektor Generalna MathRiders Polska