Zapisz się na bezpłatne zajęcia pokazowe
Mathriders Ciekawe sposoby nauczania matematyki dla dzieci

Ciekawe sposoby nauczania matematyki dla dzieci

Nawet do najbardziej fascynującej dziedziny wiedzy można zniechęcić swoich uczniów, jeśli stosuje się nudne, archaiczne metody nauczania. Jeśli zależy nam na tym, by nasi podopieczni przyswoili i zapamiętali choć część tego, co chcemy im przekazać, warto postawić na metody aktywizujące i pracę warsztatową. Matematyka dla dzieci to wyzwanie. Ta fascynująca nauka od lat uznawana jest w polskim szkolnictwie za nudną i trudną! To dla królowej nauk ocena niesprawiedliwa. Matematyka nie jest nudna. Nudne są metody nauczania, nudni bywają nauczyciele, zaś dzieci – znudzone. Matematyka dla najmłodszych dzieci powinna być jak księga pełna łamigłówek. Dobry nauczyciel potrafi ukazać i jej przydatność w codziennym życiu, i pełną magii oraz tajemnic aurę otaczającą matematyczne symbole, wzory, twierdzenia. Matematyka nauczana umiejętnie, wciąga, intryguje, ale też bawi i zachwyca. Sięgnij więc po programy do nauki matematyki, po klocki i gry edukacyjne, a kiedy tylko możesz – zabierz dzieciaki do sklepu albo do parku. Edukacja matematyczna dzieci nie może polegać wyłącznie na „robieniu zadań”.

Dlaczego warto uczyć się matematyki od najmłodszych lat?

Najmłodsi nie mają kłopotów z matmy. Bez trudu znajdą wśród zabawek największego misia i podzielą się słodyczami „na pół”. Posegregują klocki według kształtów albo kolorów; wyczują, kto z rodzeństwa dostaje od rodziców więcej uwagi, a kto mniej. I jeszcze westchną ze zrozumieniem, kiedy powiemy, że zabawka jest za droga… Edukacja matematyczna dzieci odbywa się od zawsze – w sposób zupełnie naturalny, życiowy, intuicyjny. Kiedy przychodzi pora by tę intuicję wesprzeć wiedzą, nauczyciele często zrażają dzieci do matematyki. Zaczyna się żmudny i nudny proces rozwiązywania schematycznych zadań wedle jednego słusznego wzorca. I tak oto królowa nauk jest dekapitowana, jej dworzanie ulegają rozproszeniu, a kiedy zejdą się w większej grupie, narzekają, że dobrze się stało, iż królową skrócono o głowę – wszak matma jest trudna i nudna. Edukacja matematyczna dla dzieci musi być procesem przemyślanym! Warto uczyć się matematyki od najmłodszych lat; warto patrzyć na świat pełen matematycznych zależności i traktować naukę logicznego myślenia jak wielką, przynoszącą owoce wartość. Kto uczy się matmy, uczy się główkować, brać z problemami za bary, szukać niekonwencjonalnych rozwiązań – staje się kreatywny.

Teoria i praktyka w rozumowaniu matematyki

W nauczaniu matematyki najmłodszych dzieci fantastyczne jest to, że możemy odwrócić proces: idziemy od praktyki do teorii. Ciekawe sposoby nauczania matematyki umiejętnie organizują dziecięcą intuicję i wyczucie matematycznych zależności w usystematyzowaną wiedzę. Dobrze poprowadzone zajęcia matematyczne sprawią, że dzieci do wielu ustaleń teoretycznych dojdą same, a radość z takiego „odkrywania Ameryki” jest ogromna! Nauka dla dzieci musi matematyczne rozumowanie wprzęgnąć w cały system dziecięcego rozumowania – musi znaleźć miejsce dla cyfr, liczb, symboli i definicji w głowach kilkulatków, którzy są skorzy do współpracy i głodni wiedzy. Nie wolno nam tego zmarnować!